Retningslinjer for frakt

Generelt om levering

Levering anses som gjennomført når varen er overlevert til kjøper eller kjøpers representant. Vi etterstreber å behandle alle bestillinger effektivt.

Leveringstider

Standard leveringstid for lagervarer er 4-12 uker etter bestillingsdato, avhengig av leveringsadresse og valgt fraktmetode. Nøyaktig leveringstid for spesifikke produkter vil fremgå av produktbeskrivelsen.

For kunder som har behov for raskere levering, har vi enkelte produkter tilgjengelig for umiddelbar forsendelse. Vennligst kontakt vår kundeservice for informasjon om hvilke produkter som er på lager for rask levering.

Spesielle leveringskrav

For større produkter, må følgende forhold avklares før levering:

  1. Tilgjengelighet for leveringskjøretøy til leveringsstedet
  2. Eventuelle hindringer som kan påvirke leveringen (trapper, smale passasjer, etc.)
  3. Behov for løfteutstyr (kran, truck eller lignende)

Kjøper er ansvarlig for å informere om eventuelle forhold som kan påvirke leveringen. Ved manglende eller feilaktig informasjon som resulterer i at levering ikke kan gjennomføres, kan tilleggskostnader for ny levering påløpe.

Inspeksjon ved mottak

Kjøper oppfordres til å inspisere varen ved mottak for å avdekke eventuelle transportskader. Synlige skader må noteres på fraktbrevet umiddelbart ved levering og rapporteres til oss innen 24 timer. Skjulte skader må rapporteres innen 7 dager etter mottak.

Forsinket levering

Dersom leveringen blir forsinket utover opprinnelig anslått leveringstid, vil vi informere kjøper om dette så snart vi blir kjent med forsinkelsen. Ved vesentlige forsinkelser kan kjøper ha rett til å heve kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Ikke-gjennomført levering

Dersom levering ikke kan gjennomføres på grunn av forhold på kjøpers side (for eksempel at kjøper ikke er tilgjengelig på avtalt leveringstidspunkt), vil varen normalt returneres til nærmeste utleveringssted eller vårt lager. Kjøper vil bli informert om hvordan varen kan hentes eller ny levering avtales. Ekstra kostnader for ny levering kan påløpe.

Internasjonal levering

For leveringer utenfor Norge vil det kunne gjelde andre betingelser og lengre leveringstider. Ved internasjonal levering er kjøper ansvarlig for eventuelle toll- og avgiftskostnader i mottakerlandet.

Force majeure

Ved forsinkelser eller manglende leveringsevne som skyldes forhold utenfor vår kontroll, som naturkatastrofer, streik, ekstreme værforhold eller andre ekstraordinære omstendigheter, vil leveringstiden kunne forlenges tilsvarende. Vi vil i slike tilfeller informere kjøper om situasjonen og anslå ny leveringstid så snart dette er mulig.